Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Selasa, 21 Oktober 2008

HAK Yang MISTERI ; Malaysiakini

Mengulas isu berkenaan kenyataan Menteri Dalam Negeri yang dilaporkan dalam Malaysiakini, tentang isu kad pengenalan.

Satu unit khas ditubuhkan bagi memastikan permohonan tertunggak untuk mendapatkan kerakyatan dan taraf penduduk tetap diselesaikan dengan berkesan dan cepat, kata menteri dalam negeri. Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata Jabatan Pendaftaran Negara dan Jabatan Imigresen diarahkan membentuk unit itu baru-baru ini untuk memberikan tumpuan utama pada permohonan tertunggak.
(SELANJUTNYA DI SINI)

Ulasan

Saya menyambut baik usaha yang dibuat oleh beliau atas kapasitinya sebagai Menteri Dalam Negeri itu. Menubuhkan Unit Khas untuk mengendalikan kes-kes berkaitan kad pengenalan serta dokumen pengenalan diri ini sebenarnya sangat penting dan harus diusahakan.

Namun, sebagai tambahan di sini, ingin saya membawa anda kepada isu dokumen pengenalan diri para penduduk Sabah yang telah sekian lama tidak pernah selesai...

Terdapat ramai penduduk yang menetap di Sabah, yang sering disebutkan sebagai PENDATANG TANPA IZIN ini sebenarnya telah layak untuk memohon taraf Penduduk Tetap Malaysia. Namun, saya sangat bersetuju dengan Syed Hamid yang mengatakan, "Walaupun pemohon sudah menetap 20 hingga 30 tahun di negara ini kita mesti lihat dari segi kesetiaan dan sumbangan pemohon kepada negara sebelum memberikannya taraf penduduk tetap".

NAMUN, saya masih berpegang kepada pendirian bahawa, mereka ini BERHAK mengetahui bahawa mereka LAYAK MEMOHON!!! Soal diluluskan atau tidak permohonan mereka, pada saya ia soal kedua.

MALAH, ada juga sebahagian daripada mereka yang sering disebut sebagai PENDATANG TANPA IZIN ini yang sepatutnya, melalui prinsip JUS SOLI, bukan lagi taraf Penduduk Tetap (Permanent Resident), bahkan sebenarnya secara automatik LAYAK mendapat Taraf Warganegara!!!

Masalahnya

Kerajaan TIDAK PERNAH memberikan penerangan serta penjelasan terperinci berkenaan HAK-HAK mereka ini.

Justeru

Mereka yang telah menetap antara 20 hingga ke 30 tahun di Sabah masih tidak tahu bahawa mereka telah LAYAK MEMOHON status Penduduk Tetap Malaysia (diluluskan atau tidak, bergantung...)

Dan

Mereka yang lahir di Malaysia, dengan salah seorang daripada ibu atau bapanya merupakan warganegara, TIDAK TAHU bahawa mereka sebenarnya adalah WARGANEGARA.

Kes seperti ini sangat selalu dijumpai di Sabah, dan saya percaya, masih terdapat lebih ramai lagi yang masih tidak ter-jumpa oleh sesiapa.

Contohnya, seorang wanita WARGANEGARA Malaysia, berkahwin dengan lelaki warga asing, kemudian dikurniakan zuriat, akibat KURANG PENDEDAHAN, anak itu pun tidak didaftarkan kelahirannya kerana meragui KERAKYATAN bayi tersebut.

Pada saya, semua ini tidak lain tidak bukan melainkan KELEMAHAN kerajaan dari segi penerangan serta penjelasan berkenaan HAK-HAK seperti yang saya sebutkan iaitu :-

* Hak Memohon Status Penduduk Tetap
* Hak Kerakyatan Melalui Prinsip Jus Soli

Saya amat yakin dan percaya, bahawa masih ramai yang tidak memahami dan dapat melihat jelas apa itu Prinsip Jus Soli sebenarnya...

Nota : PRINSIP JUS SOLI

Undang-undang berdasarkan tempat lahir.

Bagi orang yang lahir di Malaysia antara Hari Merdeka (31 Ogos 1957) dan Oktober 1962, dia secara automatic mendapat taraf warganegara tanpa menghiraukan kewarganegaraan bapa atau ibunya

Bagi seseorang yang lahir selepas 1962, dia boleh menjadi warganegara sekiranya salah satu daripada syarat di bawah ini dipenuhi :-

1. Ibu atau bapanya warganegara ketika dia dilahirkan, atau
2. Ketika kelahirannya, ibu atau bapanya telah bermastautin di negeri ini, atau
3. Ketika kelahirannya dia tidak mempunyai kewarganegaraan mana-mana negeri

Maka dengan ini, SAYA MENYERU kerajaan untuk menubuhkan sebuah lagi UNIT KHAS untuk mengesan kes-kes seperti ini sekaligus MEMBERI pendedahan, penerangan serta penjelasan berkaitan kedua-dua hak yang tersebut di atas, memandangkan, ramai yang masih "buta".......

p/s : anda warga asing... anda tidak jelas tentang HAK anda... apa anda akan lakukan ???

Tiada ulasan:

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU