Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Isnin, 28 Julai 2008

AUKU Dipinda! Konsert Inul Dibatal! HASIL MUZAKARAH?



Sebenarnya saya musykil dengan beberapa kejadian yang berlaku kebelakangan ini. Beberapa hari yang lalu telah terlintas di hati untuk berkongsi kemusykilan ini dengan para sahabat yang menjadi pengunjung setia kepada blog "Pertapa Arjuna" ini. Namun, dek kerana komitmen tugas yang bergerak seiring dan selari dengan kemusykilan serta perasaan mahu berkongsi dan meminta pendapat itu, saya terpaksa menundanya...

Sedang pada ketika ini telah muncul pula beberapa tajuk lain yang ikut sama berlegar dalam minda, ingin meminta perhatian juga. Justeru, jangan hairan kalau-kalau sepanjang saya ingin menghuraikan tajuk ini, terselit pula beberapa ceritera yang sebenarnya berasal dari tajuk yang lain tapi pada skop yang sama. Untuk itu, saya terlebih awal memohon maaf daripada semua. Maaf...

Apa yang ingin dihuraikan di sini sebenarnya adalah berkenaan tingkah-laku dan respon-respon pelik dan canggung (sekurang-kurangnya pada pendapat saya) kerajaan UMNO Barisan Nasional teradap beberapa isu akhir-akhir ini.

Tindakan yang pertama, pembatalan konsert YBhg. Inul Daratista yang dijadualkan akan diadakan di Johor Bahru. Yang mana keputusan tersebut telah berjaya menyajikan kita dengan satu episod pitam dan pengsan yang dilakonkan sendiri oleh YBhg. Inul. Sama ada ia cuma lakonan ataupun sebaliknya, saya tidak tertarik untuk mengulas lanjut. Namun, sebagai nota, konsert tersebut dibatalkan kerana tidak mendapat kebenaran daripada kerajaan UMNO Barisan Nasional. Yang tidak disangka-sangka...kan?

Ok, tindakan yang kedua, juga pembatalan konsert YBhg, Inul juga. Cuma kali ini lebih menggemparkan kerana konsert ini pada mulanya sudah mendapat green light daripada pihak berkuasa. Namun, entah mengapa, YBhg. Inul sekali lagi menjadi mangsa kepada keputusan muktamad kerajaan UMNO Barisan Nasional. Which is so so so weird!

Apa yang berlaku sebenarnya? Kalau tanya saya, sudah semestinya jawapannya tetap "tidak tahu"...

Pagi tadi, kita dikejutkan pula tentang hasrat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) untuk meminda AUKU. Dinyatakan bahawa tindakan itu adalah demi membolehkan para mahasiswa bebas berpolitik. Kenyataan ini sangat-sangat bercanggah dengan imej kerajaan sebelum ini. Sama ada pindaan itu diluluskan atau tidak oleh Dewan Rakyat, sekali lagi saya belum berminat untuk mengulas lanjut.

Tidakkah anda tertanya-tanya apa sebab dan musababnya...?

Dengan meringankan mulut dan merajinkan diri untuk mengorek maklumat, saya masih terus musykil. Namun ada satu pendapat yang sangat menarik hati dan memang saya bercadang untuk berkongsi dengan semua di sini...

Semua keadaan di atas berlaku adalah hasil kepada usaha Muqabalah (sebelum ini disebut Muzakarah) antara PAS dan UMNO! Benar atau tidak? Saya memilih untuk menjawab, logik! Kalau benar bagai dikata...nampaknya bersungguh benar usaha penyatuan ini...

Benarkah???????

p/s:hanya ALLAH yang tahu...

Tiada ulasan:

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU