Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Selasa, 29 Julai 2008

Pemimpin Akar Umbi? Kalau Akar Umbi, Pemimpinkah Dia?


HarakahDaily dipetik menyiarkan berita berikut...

Isu muzakarah: Pemimpin akar umbi PAS mahukan penjelasan
Basiron Abdul Wahab
Tue | Jul 29, 08 | 3:41:18 pm MYT

TEMERLOH, 29 Julai (Hrkh) � Para pemimpin PAS di peringkat akar umbi menggesa PAS Pusat segera menangani sebarang perbezaan pendapat ekoran isu Muzakarah PAS-Umno.

Yang Dipertua PAS kawasan Pekan, Ustaz Abu Kassim Manaf berkata, serangan berterusan media arus perdana terhadap PAS dalam isu berkenaan sedikit sebanyak mengelirukan pemikiran ahli PAS di peringkat pertengahan dan bawahan.

Katanya, bahagian penerangan dan gerak saraf parti perlu diberi suatu penjelasan rasmi dari PAS Pusat mengenai perkara itu supaya unit berkenaan dapat memberi penjelasan dan membalas serangan lawan dengan berkesan.

sebagai pemimpin PAS peringkat kawasan, beliau menerima banyak panggilan daripada ahli bertanyakan perkara tersebut dan sukar bagi beliau untuk memberi jawapan yang tepat mengenainya ekoran kekurangan maklumat.

"Elok jika PAS Pusat segera menangani isu berkenaan, kelewetan akan menyebabkan ahli tertanya�tanya dan ternanti-nanti untuk mendapat maklumat yang tepat sedangkan media lawan terus menyerang dari segenap sudut," ujarnya.

Beliau yang juga ketua Dewan Ulama PAS Pahang berkata, pemimpin tertinggi parti telah mengambil pendekatan yang betul dengan merahsiakan isu berkenaan sebagai suatu rahsia parti, tetapi Umno yang dilanda krisis telah mengambil peluang membocorkannya kepada umum demi kepentingan politik mereka.

Justeru, PAS perlulah bertindak proaktif melawan balik strategi lawan dengan lebih berkesan.

Yang Dipertua PAS Paya Besar, Ustaz Yusuf Embong menggesa pemimpin PAS Pusat mengambil serius isu yang dibangkitkan Ketua Penerangan PAS Pusat, Haji Mahfuz Omar dalam kenyataan permohonan maafnya seperti disiarkan Harakahdaily.

Kenyataan Mahfuz itu, katanya mendedahkan beberapa kelemahan dalam pentadbiran parti yang perlu ditangani segera.........(kenyataan penuh boleh dibaca di sini)


Apa yang menghairankan saya, kenapa acapkali disebut "pemimpin akar umbi" "pemimpin akar umbi"? Siapa yang dimaksudkan sebenarnya?

Yang saya tahu, "akar umbi" itu sebenarnya membawa makna "ahli bawahan @ ahli biasa" kan?

p/s:ntahapaapantah...



Tiada ulasan:

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU