Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Selasa, 22 Julai 2008

Seorang Pemandu Teksi


Semalam sewaktu dalam perjalanan balik ke rumah, saya menaiki teksi yang dipandu oleh seorang abang yang menggelarkan dirinya sebagai 'abang aji'. Memandu teksi yang bukan menggunakan gas, sebaliknya menggunakan petrol sebagai bahan bakar kepada teksi tersebut.

Perbualan yang pada mulanya berkisar tentang taraf hidup rakyat yang meningkat semakin rancak bila diselitkan dengan pandangan-pandangan yang berbentuk politik pula. Saya yang sememangnya amat tertarik dengan semua pendapat yang berkaitan tajuk politik ni, terus menumpukan perhatian kepada apa yang diperkatakan oleh 'abang aji' tersebut... Katanya,

Kita kene berlapang dada dik, apa yang berlaku akhir-akhir ni kita kene terime dengan hati yang terbuke, abang aji ni ade anak 2 orang yang sekarang sedang belajar di universiti, adik rase abang aji mampu tak nak tampung perbelanjaan pembelajaran mereka dengan hanye memandu teksi yang menggunakan petrol dan bukan gas? Dah ketentuan Allah dik, adelah hikmahnye tu kenaikan harge minyak dan barang-barang ni...orang-orang macam Anwar dan konco-konconye pandai menyalak jer, cube buat tengok! Abang xde lain dik, abang pangkah kerajaan je tiap kali pilihanraye, cube adik pikir, ade ke pemimpin yang nak tengok rakyat dia susah? Ade ke pemimpin yang jadi pemimpin tapi tak pernah pikir pasal rakyatnye? Kalau nak tengok rakyat susah tak payah jadi pemimpin lagi bagus, buat je ape yang patut yang boleh menyusahkan rakyat. Tak payah mengeluh dah dik sekarang ni pasal kenaikan taraf hidup ni, tak baik. Berlapang dada dan terime dengan hati yang lapang. Bukan tak boleh hidup pun, cumenye, macam abang aji ni, kalau dulu selalunye abang aji boleh dapat RM80 sehari, sekarang dah kurang ke RM60 sehari, tapi bukan tak dapat langsung dik, dapat jugak cume kurang sedikit. Abang aji yang bawa teksi gune petrol ni pun bole hidup lagi dan tak bising. Yang bising tu pembangkang je dik. Diorang ni takde keje lain, asyik menyalak je! Kite sebagai rakyat tak tahu ape dan bagaimane bentuk cabaran dan dugaan yang dihadapi oleh menteri-menteri dan kerajaan dik, kite tak pernah duk situ, kite tak tau la. Cube kalau kite berpeluang duk situ, bende yang same akan berlaku dan tindakan yang same akan diambil... Pecayelah! Bagi Anwar duk situ! Abang aji pangkah kerajaan dik, abang aji terhutang budi dengan kerajaan...

Saya termangu seketika... Masih ada yang beranggapan begini rupanya...

Tiba-tiba saya terkenang sewaktu di kampus Universiti Malaysia Sabah dahulu, sewaktu menyandang jawatan sebagai ahli Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2004/2005, situasi yang lebih kurang sama dengan apa yang dikatakan oleh abang aji drebar teksi di atas...

Adakah...

PLEASE GUYS, I NEED YOUR GUYS COMMENT ON THIS!!!
(p/s:segala yang di atas, adalah pandangan asli seorang drebar teksi di sebuah kota metropolitan ini)

2 ulasan:

Daus berkata...

mentaliti rakyat yg beginilah yang kita tidak mahukan..terlalu mempercayai sesuatu perkara tanpa menyelidikinya terlebih dahulu..takut akan pembaharuan..kalau minyak dapat dikurangkan patutnya haruslah disokong..benda yg baik untuk rakyat..ini tidak..minyak naik berserah je..ikhtiar taknak..itu salah pak aji..

qasih berkata...

rakyat mls dh nk fikir...buang karen je...tgok plihanrya lps dh ler...tu prubhn paling bsr yg rkyt bjaya wat..rkyt sggup p'judikan hdup..xpkir dh krjanya slmt ke x..ank bini bleh hdup x..pgkh..tp last2 'dorg' duk pusing2 jgk...slagi yg paling atas xok..mn ble btulkn yg bwh...sm je la..so wat 4 ssh2..bkn rkyt nk sokong sgt krajaan..tp hdup sndiri kna jg jgk...mcm 'pak aji' ni...hehehe..

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU