Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Jumaat, 18 Julai 2008

Looking At Malaysia's Politics Today : ISU SEMASA & POLITIK











Hari ini kita melihat Politik Malaysia sebagai begini :-

Sekitar isu kes liwat Anwar Ibrahim dan konspirasi menjatuhkan beliau daripada proses pengambilalihan kepimpinan kerajaan pusat. Yang mana, PAS-PKR-DAP a.k.a. Pakatan Rakyat mendakwa sedang dalam usaha menyingkir BN dari Putrajaya... Sejauh manakah perkembangannya? (pertapa arjuna : tidak tahu)

Sekitar isu pembunuhan Altantuya Sharibuu wanita Mongolia yang dikaitkan dengan Najib Tun Razak serta isterinya Rosmah. Penglibatan Raja Petra Raja Kamarudin melalui pendedahan-pendedahan yang dilakukan (yang dikatakan sebagai fitnah). Penglibatan seorang penyiasat peribadi dengan 2 akuan bersumpah yang bercanggah antara satu sama lain. Penangkapan Raja Petra, tenggelam timbulnya Bala, dan penafian Najib serta kesangsian berterusan yang melibatkan kes ini seringkali mendapat perhatian umum. Najib dan Rosmah terlibat atau tidak? (pertapa arjuna : ada kemungkinan)

Pergolakan dalaman Pakatan Rakyat yang mengundang kegusaran para penyokongnya. Kisah 678, isu pasukan bola sepak Chelsea, kenyataan media Presiden PAS, ketaksuban penyokong Anwar, dan bermacam-macam lagi yang disifatkan sebagai "hal-ehwal rumah tangga Pakatan Rakyat". Masa depan yang kabur? (pertapa arjuna : sampai bila?)

Pergolakan dalaman BN yang menyaksikan seorang lagi pemimpin salah sebuah parti komponennya mengisytiharkan keluar parti dan diura-urakan akan melompat ke Pakatan Rakyat. Bila dan siapa lagi yang akan mengikut jejak beliau? (pertapa arjuna : waLlahu 'alam)

Sekitar ceritera KRISIS kepimpinan UMNO. Ku Li (cabar Presiden), Muhyidin Yasin (masih mempertimbangkan), Hishamudin Hussein (Naib Presiden), Shapie Apdal (ingin legakan rakyat Sabah dan tanding Naib Presiden), Khaled Nordin (Naib Presiden), Azalina (cabar Ketua Bahagian Pengerang), Rafidah Aziz (minta Muhyidin supaya tidak bertanding), Abdullah Ahmad Badawi (pertahan jawatan), dan ramai lagi ceritera di negeri masing-masing. Dalam sedar ataupun tidak, sebenarnya telah ramai yang mengorak langkah untuk menaikkan Najib untuk mencabar Presiden Disember ini. (pertapa arjuna : coming soon akan bercerita panjang pasal ni)

Sekitar isu HARGA MINYAK dan INFLASI. Rakyat jadi mangsa. DEBAT yang tidak membawa apa-apa kesan kepada harga minyak dan inflasi tersebut yang mana ianya cuma menjadi medan meluaskan populariti mereka yang terlibat dengan program tersebut. (pertapa arjuna : sedih)


Muzakarah UMNO - PAS yang menimbulkan pelbagai reaksi spontan rakyat Malaysia, ada yang positif dan ada yang negatif. (pertapa arjuna : sejauh mana?)

Kritikan-kritikan panas dan pedas Tun Mahathir terhadap beberapa tajuk yang melibatkan kelemahan kerajaan dan juga kelemahan pembangkang (pertapa arjuna : betulkah?)

Dan bermacam-macam lagi... Artikel-artikel seterusnya akan menyusul...

p/s : banyak isu... rakyat muak!

Tiada ulasan:

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU