Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Rabu, 17 September 2008

Analisa MENARIK Berkenaan PERALIHAN KUASA 2 Kementerian

Berikut merupakan pandangan peribadi juga tentang peralihan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertahanan, yang pada hemat saya, merupakan analisa yang sangat menarik berkenaan tajuk ini! Bacalah korang!

Dipetik sepenuhnya dengan izin daripada >>>Pena Perjuangan<<<

Salam.

Terbaru Pak Lah umumkan satu "Peralihan Kuasa", berkuatkuasa serta merta. Kementerian Kewangan diserahkan kepada Timbalannya iaitu Pak Jib, manakala Pak Lah "take over" Kementerian Pertahanan.

Analisa dan pemerhatian saya ialah :

Satu
Pak Lah (dan kumpulan think tank dan sarafnya) tahu bahawa suasana mood rakyat, negara dan dunia la ni adalah suasana "perubahan" dan "peralihan". Justeru bagi memastikan Pak Lah untuk dianggap dan dilihat sebagai relevan dalam senario semasa dan massa maka "peralihan kuasa" itu mesti dibuat meski sekadar untuk dua kementerian.

Dua
Tindakan Pak Lah itu adalah sebagai satu cara "memuaskan hati" beberapa pihak yang walau apa pun keadaan tetap mahu melihat peralihan kuasa.

Tiga
Untuk melemahkan pengaruh Pak Jib yang sudah semakin "berjangkar" di Kementerian Pertahanan dan yang sudah menguasai serta mempunyai pengaruh kuat terhadap panglima-panglima pertahanan negara sehingga panglima-panglima itu kononnya lebih setia dan bersedia untuk membantu Pak Jib andainya berlaku apa-apa?

Empat
Peralihan kuasa di dua kementerian itu juga sebenarnya adalah untuk "mengenakan" Pak Jib. Justeru timbul penegasan Pak Lah melalui "bayangan kemungkinan" yang disuarakannya dalam sidang media peralihan tersebut petang ini bahawa : kemungkinan peralihan kuasa sebagai PM dan Presiden UMNO akan dibuat lebih awal berbanding 2010 dan itu SANGAT BERGANTUNG KEPADA PRESTASI PAK JIB! Faham dak, Peralihan Bergantung Kepada Prestasi Pak Jib!!!

Lima
Persiapan Pak Lah untuk berhadapan kemungkinan pengisytiharan Darurat Dan MAGERAN!!! Sebab itu Pak Lah mesti pegang and in charge Kementerian Pertahanan?


Nah, banyak lagi analisa dan penelitian saya....cuma sekadar berpada-pada. ISA kan la ni sedang MENGAMUK!


BACA NIH JUGAK!!!
>>>Counter Attack Pak Lah!!!<<<

p/s : masuk akal... masuk akal...

Tiada ulasan:

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU

Site's Museum