Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Selasa, 16 September 2008

Jangan SAMBUT Tahun Ni Saja, SAMBUT Tahun Depan Dan Tahun Depan-Depan Jugak !!!

Selamat Menyambut Hari Malaysia yang ke-45...

Sebelum ini... Tak ramai yang ambil kisah berkenaan tarikh ini. Ramai generasi baru yang tak tahu langsung tentang tarikh ini. Untuk lebih lanjut, sila baca catatan saya sebelum ini :-

16 September ; A Forgotten Date !!!

Mutakhir ini, ramai benar manusia yang secara sukarela ingin MEMARTABATKANNYA. Sana sini kedengaran tarikh itu disebut sebagai tarikh keramat. Pakatan Rakyat meletakkan tarikh ini sebagai sasaran dalam usaha pembentukan Kerajaan Baru Malaysia.

Bermula daripada situ, semakin ramai penulis-penulis tak bertauliah @ bloggers yang memilih frasa "16 September" sebagai tajuk-tajuk kepada artikel terkini mereka. YB Fuziah Salleh pun sudah mula menghargai tarikh ini dengan membuat entri terkini bertajuk Selamat Hari Malaysia ke-45. Bukan beliau saja, malah lebih ramai lagi.

Satu perkembangan yang baik dan amat positif pada hemat saya. Namun terdapat beberapa persoalan yang berlegar di benak yang berhubungkait dengan 'keghairahan' semua yang sehingga ke saat ini tidak jemu-jemu daripada aktiviti memasarkan produk baru mereka yang dinamakan "16 September" itu.

Saya tidak kisah langsung sama ada mereka ingat atau tidak, sama ada mereka menghayatinya atau tidak, sama ada mereka tahu atau tidak, tentang perihal tarikh Penubuhan Malaysia ini pada 16 September 2007, 16 September 2006, 16 September 2005, 16 September 2004, atau 16 September tahun-tahun sebelumnya. Saya tidak kisah dan sudah terbiasa. Memang ramai tidak tahu!

Persoalan yang saya maksudkan adalah, adakah mereka (yang mula memartabatkan tarikh ini tahun ini - terima kasih) akan terus memartabatkannya pada tahun-tahun yang akan datang? Adakah akan terus disebut-sebutkan setiap kali menjelang ketibaannya? Tidakkah ia hanya terdorong oleh 'sebab-sebab tertentu'?

Harapan saya... Biarlah diteruskan... Dan mohon diteruskan... Tahun depan, kita sambut bersama lagi... Janganlah hanya dek kerana 'sebab-sebab tertentu' itu sahaja, baru kalian teringin untuk mengingatinya... Jangan...

Jangan pula pada masa akan datang, pada zaman serba moden, pada keadaan yang serba canggih, 10 tahun akan datang, 20 tahun akan datang, akan terjadi perbualan berikut :-

Anak : Pak, 16 September itu hari apa pak?
Bapak : Kalau nak tau, 16 September itulah Hari Pakatan Rakyat!

atau

Anak : Pak, 16 September itu hari apa pak?
Bapak : Kalau nak tau, 16 September itulah Hari Kejatuhan Kerajaan BN yang zalim!

atau

Anak : Pak, 16 September itu hari apa pak?
Bapak : Kalau nak tau, 16 September itulah Hari Terkuburnya Kerajaan Lama...

atau

Anak : Pak, 16 September itu hari apa pak?
Bapak : Kalau nak tau, 16 September itulah Hari Revolusi Politik Malaysia!


Kalau boleh...biarlah perbualan itu terus begini :-

Anak : Pak, 16 September itu hari apa pak?
Bapak : Kalau nak tau, 16 September itulah HARI MALAYSIA!!!

Dedikasi buat mereka yang menghayati dan menyambut 16 September sejak tahun 1963 lagi... Dan kepada mereka yang baru belajar untuk menyambutnya tahun ini, terima kasih diucapkan. "Welcome to the Club! And dont ever leave it!"

p/s : Selamat Hari Malaysia!!!

2 ulasan:

perfectwater75 berkata...

SALAM!

S E L A M A T
H A R I
M A L A Y S I A
K E
4 5!

MOGA PERPADUAN TERUS MENJADI TERAS KEKUATAN RAKYAT ANTARA TIMUR DAN BARAT MALAYSIA.

THX!

Laxmana berkata...

to Perfectwater :

Selamat Hari Malaysia!

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU

Site's Museum