Scroller's Quote

"its ME... and only ME... coz the rest is HISTORY..." -peace-

Khamis, 25 September 2008

Malaysiakini ; RM100 Juta Untuk Rakyat Miskin ATAU...???

Saya tertarik untuk mengulas artikel tulisan (laporan) saudara Jimadie Shah Othman (wartawan) yang bertajuk "RM100 Juta Untuk Rumah Rakyat Miskin", dari MalaysiaKini.

Kerajaan meluluskan peruntukan tambahan RM100 juta untuk projek perumahan bagi rakyat berpendapatan rendah bawah skim Rumah Mesra Rakyat (RMR), kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Kerajaan berharap peruntukan tambahan ini akan membolehkan lebih lebih ramai rakyat mendapat manfaat terutama di kawasan luar bandar seterusnya dapat menjalani kehidupan dengan lebih sempurna," katanya sebagai menteri kewangan, yang baru dilantik minggu lepas.

Dalam sidang media di kementeriannya di Putrajaya hari ini, beliau berkata, peruntukan besar itu akan membolehkan 1,500 unit RMR dibina di seluruh negara. (BACA SELANJUTNYA DI SINI)


Sebuah Perkampungan Di Kawasan Pontian, Johor

Rumah Ini Kelihatannya Sangat Mesra Alam Kerana Lantainya Juga Mengikut Bentuk Ombak


Saya terfikir, adakah tuan yang empunya rumah di atas akan turut sama memperoleh tempias daripada peruntukan RM100juta itu? Adakah mereka ini terlibat sekiranya kita menurut DEFINASI KEMISKINAN @ RAKYAT MISKIN anjuran kerajaan???

Namun, persoalan itu terjawab setelah saya terbaca perenggan seterusnya tulisan (laporan) saudara Jimadie :

"........Skim ini diperkenalkan untuk membantu rakyat berpendapatan isi rumah kurang RM1,500 untuk memiliki rumah sendiri. Untuk memohon skim ini, pemohon MESTILAH mempunyai tanah sendiri atau tanah saudara mara terdekat yang memberi kebenaran berkanun untuk menduduki tanah tersebut. Seseorang berumur antara 21 hingga 65 tahun layak memohon.
Melalui skim ini, pemilik hanya menanggung DUA PERTIGA daripada kos pembinaan, manakala selebihnya ditanggung oleh kerajaan......."

Apa pendapat anda? Rasanya pemilik rumah pada gambar di atas layak atau tidak untuk memohon???

TIDAK!!! Kerana mereka sudah tidak punya TANAH!!! Mereka tinggal di ATAS AIR!!! Tanah pusaka mereka telah HABIS DIROMPAK!!! Oleh siapa? Heh! Anda jawab la sendiri...

Jadi? Untuk siapa sebenarnya peruntukan itu? Kroni? Kontraktor dan Sub-Kontraktor milikan "kawan-kawan"?


Jadikanlah Kemiskinan Itu Sebagai SEJARAH!

Perhatikan "flow-chart" di bawah :

Kenapa mencuri? - Sebab takde duit nak makan - Kenapa takde duit nak makan? - Sebab takde keje dan tak berpeluang berniaga - Kenapa tak keje/berniaga? - Semua peluang dah kena sapu - Takde keje kosong ke? - Ramai sangat penduduk, tapi kurang peluang pekerjaan - Kenapa takde peluang pekerjaan? - Kerajaan tak tawarkan! Kerajaan tak tadbir negara dengan baik! Kerajaan pentingkan diri sendiri! Kerajaan KAKI RASUAH! Kerajaan bla bla bla...! Kerajaan bla bla bla...(saya malas nak tulis dah sebab banyak sangat...)

Sampai bila perlu kita melalui semua ini? Sedangkan semua ini telah dilalui sejak 51 tahun yang lalu lagi. Apakah kita perlu melaluinya sehingga 51 tahun lagi, dan kemudian 51 tahun lagi, dan lagi dan lagi dan lagi...???

Seorang hamba ALLAH pernah berkata pada saya :
"Aku tak HALALKAN pembinaan Putrajaya, Seri Kembangan, Mahligai Perdana Menteri, sedangkan wang kos pembinaan itu boleh diagih-agihkan kepada semua rakyat Malaysia termasuk AKU yang takde duit nak sambung belajar nih! Inilah International University of Life!" - Su'aidah Ruhiyyah -

Come on Arjun, i need you to comment on this!

Nota : Dulu ada PPRT, sekarang RMR pulak, akan datang ABC kut...?

Gambar Ihsan : >>>Pena Perjuangan<<<


p/s : why do we have to suffer this... :"(

2 ulasan:

Zubli Zainordin berkata...

Gini ya,

Semua rakyat begini, duduk sahajalah di tanah milik pemimpin negara.

Dapatkan maklumat di pejabat tanah, senarai nama mereka dan ahli keluarganya.

Masa untuk berubah. Rumah berlantai mesra alam kepada berlantai mesra pemimpin.

perfectwater75 berkata...

Salam!

pasaipa mike tanya soalan macam ni???!!! hehehe!
bukan teman marah cuma teman risau juga sebab naga-naga kepala tujuh UMNO sudah siap siaga menantikan laba yang nak datang.. Ya Allah mohon petunjukMu..

thx!

Meniti Titian Usang

MY LATEST ARTICLE !!!

Puncakmaya * The House of Balance Living

Terkini Dari Sidang Parlimen MAYA

Itu Ini Begitu Begini Nur Aflah

Macam-Macam Isham Tukar Tiub

Dari Seorang Tukang Tarik Beca

Ceritera Husin Lempoyang

Jom Lepak Jap !!!

Serpihan Daulah SULU

Site's Museum